مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبرد تصمیم گیری مجدد

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق راهبرد تصمیم گیری مجدد(فصل دوم) در 43 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

راهبرد تصمیم گیری مجدد
مقدمه
پایه اصلی راهبرد تصمیم گیری مجدد این است که یک فرد در کودکی خود از سوی والدین، نزدیکان و دیگر افراد یک سری پیام هایی دریافت کرده و در پی آن تصمیماتی گرفته است و به دنبال آن نمایشنامه زندگی خود را می نویسد. در درمان از مراجع خواسته می شود که به صحنه اصلی که مرتبط با شکل فعلی اش است برگردد و مراجع روی احساسات، رفتار، ارتباطاتی که در آن زمان داشته صحبت می کند و توضیح می دهد و درمانگر به او کمک می کند تا او بتواند تصمیمات جدیدی بگیرد. این راهبرد به فرد کمک می کند تا بتواند داستان جدیدی در مورد زندگی اش بنویسد. درمانگر مسئولیت انجام مراحل را به عهده می گیرد (تا حدی شبیه به رهبر گروه)، امّا مسئولیت انتخاب ها بر عهده مراجع است. (آلن،2009)
باب و مری گلدینگ از این نظریه پیروی می کنند که وقتی شخص در مورد مشکلی گیر کرده است این بدان معنا است که دو بخش از شخصیت او با نیروی یکسان به دو جهت مخالف فشار وارد می-آورند. نتیجه تنها این خواهد شد که شخص انرژی زیادی را صرف می کند ولی به هیچ جا نمی رسد، این وضعیت تنگنا نامیده می شود. گلدینگ نظریه اش را با به تصویرکشیدن تنگناها به عنوان چیزی که بین حالات مختلف من اتفاق می افتد، بسط و توسعه داد. در درمان برطرف کردن تنگناها معمولاً با روش گشتالت، معروف به « روش دو صندلی رو به روی هم » انجام می پذیرد. مراجع بخش های متضاد خودش را در صندلی های مختلف تصور می کند، سپس به نوبت خودش هریک از آن بخش ها می شود و گفت وگویی را به منظور حل تضاد انجام می دهد. در طی این روند، احساس های سرکوب-شده «کودک» ممکن است اغلب به سطح بیایند. (استوارت و جونز، 1987، ترجمه دادگستر، 1386)
کاربرد نظریه تحلیل تبادلی به همراه تکنیک های گشتالت با هدف رسیدن به قرار داد مراجع است. این روش خیلی ساده است، ابتدا از مراجعین خواسته می شود تا احساسشان را که تجربه می کنند توضیح دهند و آن ها را به زبان خودشان بیان کنند. بعد از مراجع خواسته می شود که شرایط مشابه آن در کودکی داشته را توضیح دهد. فرض این فرآیند این است که در شرایط پراسترس مردم راه های آشنای دیدن دنیا را تجربه می کنند و الگوهایی را که به موازات تصمیمات گذشته شان است را دوباره عمل می کنند. بعد از اینکه با صحنه نمایش اوّلیه تماس ایجاد شد، تکنیک های گشتالت برای بیان احساسی که در ابتدا حل نشده بودند، مورد استفاده قرار می گیرند. نتیجه این فرآیند درمان و رشد شخصی فرد است. اغلب مراجعین برای درک عینی شرایط اصلی و اینکه چگونه آن ها زندگی شان را به پایان رساندن « نمایشنامه اوّلیه » وفق داده اند، آمده اند. روش تصمیم گیری مجدد برای درمان افرادی که با پیام های والدی منفی زندگی می کنند، مؤثر است. (سرات، 2002)

چگونگی شکل گیری راهبرد تصمیم گیری مجدد
امروزه 3 مکتب اصلی در تحلیل رفتار متقابل قابل تشخیص است و درمان گران معمولاً از روش های تلفیقی استفاده می کنند. مکتب کلاسیک که اریک برن ارائه داد، مکتب تصمیم گیری مجدد که باب و مری گلدینگ پایه گذار آن بودند و نظریه تحلیل تبادلی را با روش های درمانی گشتالت ترکیب کردند. مکتب سوم، مکتب نیروگذاری روانی است که شیف پایه گذار آن بود. در این مکتب مراجع تشویق می شود که به دوران کودکی بازگشت کرده و سپس فرصتی می یابد تا خود را دوباره انجام دهد. (جونز و استوارت، 1987، ترجمه دادگستر، 1386)
تحلیل تبادلی بعد از استقبال مردم در دهه1970، به دلیل زبان اسرارآمیز و ضعف پژوهشی به تدریج جایگاه خود را به عنوان یک نظام روان درمانی شاخص، از دست داده است. با این حال تحلیل تبادلی نیروی مقوله قدرتمندی برای دیدگاه های میان فردی بوده است. آینده تحلیل تبادلی در ترکیب شدن آن با نظام های دیگر روان درمانی نهفته است. تحلیل تبادلی در زوج درمانی، خانواده درمانی اغلب با نظریه سیستمی ترکیب می شود. راهبرد تصمیم گیری مجدد، تحلیل تبادلی را با گشتالت درمانی پیوند می دهد و بسیاری از تحلیل گران تبادلی خود را با مکتب وجودی ارتباط می دادند. (پروچسکا و نورکراس، 2007، ترجمه سید محمدی، 1389)
شالوده متون تحلیل تبادلی این است که، موضع زندگی هرکس را می توانیم تغییر دهیم همچون اشخاص این مواضع را با نوعی تصمیم گیری اتخاذ کرده اند. در تحلیل تبادلی به این کار، « تصمیم-گیری مجدد» می گویند. یعنی «واقف شدن بر اطلاعات ضبط شده، منسوخ داشتن آن ها و اتخاذ تصمیمات جدید» (منینگر، 1994، ترجمه فیروز بخت، 1384)


قسمتی از پیشینه تحقیق:
در رابطه با تصمیم گیری مجدد پژوهشی در خلال پنج جلسه گروه درمانی با به کار بستن روش و مبانی نظری تحلیل متقابل بر روی 28 دانشجوی سال سوم در سن کارلوس انجام گرفت که این نتایج به دست آمد: آزمودنی ها در این مطالعه که طرح آن به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود با در نظر گرفتن درمان تصمیم گیری مجدد گولدینگ مورد بررسی قرارگرفتند. حالات ایگو توسط چک لیست صفات که توسط گوف و هیل بران ساخته شدف سنجیده شد. پس از تحلیل داده ها مشخص شد که تغییرات اساسی در حالات ایگو پس از 6 هفته به وقوع پیوسته است.

فهرست مطالب به صورت زیر میباشد:
راهبرد تصمیم گیری مجدد
مقدمه
چگونگی شکل گیری راهبرد تصمیم گیری مجدد
راهبرد تصمیم گیری مجدد
اصول کلی راهبرد تحلیل تبادلی:
الگوی حالات من (والد-بالغ-کودک)
گشتالت درمانی
مفهوم نمایشنامه زندگی
تصمیمات
تنگناها و تصمیمات مجدد
توالی فرآیند تصمیم گیری مجدد:
مثلث نمایش کارپمن
اصول کلی راهبرد تصمیم گیری مجدد
بازدارنده ها
نکن
وجود نداشته باش
صمیمی نباش
مهم نباش
بچه نباش
بزرگ نشو
موفّق نباش
خودت نباش
عاقل و سالم نباش
تعلّق نداشته باش
فکر نکن
سایق ها
قراردادها
قرارداد با مراجعین بی میل و اجباری:
نوازش ها :
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 7920 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:78 کیلوبایت

 قیمت: 16,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: